Om naar uit te kijken: Masters Endurance Legends

Om naar uit te kijken: Masters Endurance Legends

De activiteiten op Circuit Zandvoort liggen nu tijdelijk stil, maar we hebben iets om naar uit te kijken: de Historic Grand Prix van begin september. Dan gaan bezoekers meteen merken dat de vernieuwingen aan het circuit niet alleen de Formule 1 ten goede komen. Want voor het eerst brengt Masters Historic Racing de Aston Martin Masters Endurance Legends naar de Historic Grand Prix, het kampioenschap van prototypes en GT’s die van 1995 tot 2015 aan Le Mans deelnamen – en die kunnen straks geweldig uit de voeten op het vernieuwde circuit!

 

 

Zijn ze historisch genoeg of niet? Dat is de vraag die al sinds de eerste race van de Masters Endurance Legends op Spa in 2017 bij velen opkomt. Zodra autosportfans worden herenigd met de mooiste LMP’s en GT’s uit een ware bloeiperiode van Le Mans, vergeten ze die vraag al snel. Want laten we wel wezen: wie de recente hybride LMP1-monsters nog in het hoofd heeft, wordt al gauw nostalgisch van open prototypes en imponerende GT1’s uit de jaren negentig, en zelfs van exoten als de 908 HDi en R10 TDI van Peugeot en Audi en de legendarische GT2’s van Ferrari en Porsche van begin deze eeuw. Ze zijn uit het recente geheugen, maar ze voelen nu al legendarisch aan…

De Aston Martin Masters Endurance Legends is een relatief nieuwe historische klasse die een thuis biedt aan alle prototypes en GT’s die tussen 1995 en 2015 aan de 24 Uur van Le Mans en alle aanverwante kampioenschappen meededen. Dat schept ruimte voor een variatie die groter is dan menigeen denkt. In deze periode raceten LMP1’s, LMP900’s, SR1’s, LMP2’s, LMP675’s, SR2’s, GT1’s en GT2’s immers niet alleen op Le Mans, maar ook in het FIA Sports Car Championship, de FIA Sports Racing World Cup, de International Sports Racing Series, de Le Mans Endurance Series, de Le Mans Series, de Intercontinental Le Mans Cup, de American Le Mans Series en het TUDOR United SportsCar Championship. Allemaal voorlopers van het huidige FIA World Endurance Championship, de European Le Mans Series en het IMSA WeatherTech Championship. Allemaal met reglementen die via vele verschijningsvormen evolueerden naar de huidige LMP1-, LMP2- en GTE-klassen.

 

Recente Le Mans-winnaars als de Peugeot 908 HDi FAP kunnen we ons nog goed herinneren, en het voelt al wat langer geleden als we beseffen dat Jos Verstappen nog racete in de Lola-Aston Martin DBR1/2 met gillende V12. Hetzelfde geldt voor de Porsche RS Spyder waarmee Verstappen senior  samen met Jeroen Bleekemolen en Peter van Merksteijn in 2008 de LMP2-klasse op Le Mans won. Prototype-constructeurs als Creation, Courage en Pilbeam zijn inmiddels een schim in ons geheugen. En wie kent alle auto’s uit de ALMS-dagen nog? Zoals de Lola-Mazda B12/60 van Dyson Racing of de HPD ARX-03a van Honda? Of een obscure auto als de Nasamax-Judd DM139, die op zijn beurt was gebaseerd op de Reynard 2KQ?

 

Ruimte voor moderne legendes als de Ferrari 333SP is er ook, net als voor alle soorten GT2’s – van de Chrysler Viper GTS-R tot de Ferrari 458 GTE en de Porsche 997 GT3 RSR. Voor velen zijn de GT1’s van een paar decennia geleden de ‘echte’ GT’s – en zij kunnen hun hart ophalen aan bijvoorbeeld de Aston Martin DBR9, de Ferrari 550 Maranello of de Maserati MC12. Al deze auto’s hebben de afgelopen jaren hun opwachting gemaakt in de Masters Endurance Legends en kunnen ook in september aan de start verschijnen voor de Historic Grand Prix.

 

Nu Zandvoort is aangepast aan de huidige Formule 1-maatstaven, voldoen de veiligheidseisen voor deze relatief moderne auto’s. Dit betekent dat Masters Historic Racing in september voor het eerst ál zijn raceklassen meebrengt naar de Historic Grand Prix. Behalve het FIA Masters Formula One Championship, het FIA Masters Sports Car Championship, de Masters Gentlemen Drivers en de Masters Pre-66 Touring Cars gaan straks ook de Aston Martin Masters Endurance Legends volle bak door de nieuwe kombochten van het circuit. Het is nog te vroeg om te weten hoe het veld er precies gaat uitzien, maar één ding staat vast: voor de liefhebber wordt het een feest voor oog én oor. En dat is zeker in deze tijden iets om reikhalzend naar uit te kijken.

 

Historic Grand Prix 2020

De Historic Grand Prix op het vernieuwde circuit van Zandvoort vindt dit jaar plaats op vrijdag 4, zaterdag 5 en zondag 6 september. De vrije trainingen en kwalificaties zijn op vrijdag en zaterdag, de races op zaterdag en zondag. Op zaterdagavond 5 september is er bovendien een parade door het centrum van Zandvoort.

 

Een dagkaart is verkrijgbaar voor €32,50. Hiermee kun je auto’s op de paddocks van dichtbij bewonderen en genieten van de races op de hoofdtribune. Tickets voor kinderen t/m 11 jaar zijn al verkrijgbaar voor slechts 1 euro in de webshop. Ben er snel bij, want de voorverkoop tickets zijn voordeliger dan aan de dagkassa en je staat niet in de rij! Voor wie de Historic Grand Prix op VIP-niveau wil beleven, is er de exclusieve Paddock Club!