NK GTTC levert opnieuw groot startveld aan Historic Grand Prix Zandvoort

NK GTTC levert opnieuw groot startveld aan Historic Grand Prix Zandvoort

Het State of Art NK GTTC staat ook in 2019 weer op het programma van de Historic Grand Prix Zandvoort. Zoals altijd levert het Nederlands kampioenschap voor GT’s en toerwagens van 1966 tot 1981 een royaal startveld aan het evenement. Sinds jaar en dag is het NK GTTC recordhouder als het gaat om het aantal auto’s op de grid voor de Historic Grand Prix, een eer die het kampioenschap ook dit jaar in de wacht wil slepen.

Voor de veertigers en vijftigers onder de toeschouwers levert het NK GTTC altijd een extra gevoel van nostalgie op. Het veld is immers samengesteld uit de auto’s die je op een poster op je kamer had hangen, maar ook de auto’s die van je vader hadden kunnen zijn geweest: de gewone personenauto waarop je vroeger als kind op de achterbank zat, op weg naar Frankrijk voor de zomervakantie.

Vooraan in het veld strijdt de Porsche Carrera RS met een vloot aan Ford Escort RS’en van zowel de eerste als de tweede generatie, precies zoals in de eerste ronde van het kampioenschap het geval was. Op de Historic Zandvoort Trophy op 11 en 12 mei duelleerde de Porsche van Hans de Graaf met de Escorts van onder meer meervoudig NK GTTC-kampioen Freddy van Sprundel, Marcel Frijlink, Henk van Gammeren en Jack Poppelaars – stuk voor stuk oudgedienden in het kampioenschap.

Maar het is vooral de variatie die het NK GTTC een steeds interessanter kijk- en luisterspektakel maakt. Groot en klein heeft het voortdurend op de baan met elkaar aan de stok: de Mini’s van de familie Span (Timo, Carst en Klaas) nemen het op tegen uiteenlopende auto’s als de BMW 635 CSi, de Jaguar XJS en de Alfa GTV. De Mini Cooper S 1275 is bovendien niet eens de enige mini-auto in het veld: Paul Engel voegt er zijn Innocenti Cooper 1300 aan toe.

Ook Opel is sinds vele jaren een graag gezien merk in het NK GTTC. De Ascona B van Rob de Laat zit in dezelfde klasse als de Manta B van Wichard Theunissen. De Franse aanwezigheid wordt verzorgd door Simca en Renault, waarbij de Simca Rallye 2 van Jeroen Feijten niet zelden voorin te vinden is, hangend aan de staart van de Escorts.

De Historic Grand Prix verwelkomt dit jaar twee Nederlandse kampioenschappen die worden verreden onder auspiciën van de HARC. Behalve het NK GTTC treedt ook het NK HTGT voor toerwagens en GT’s tot 1966 aan.

Historic Grand Prix 2019
De Historic Grand Prix op het circuit van Zandvoort vindt dit jaar plaats op 6, 7 en 8 september. De vrije trainingen en kwalificaties zijn op vrijdag en zaterdag, de races op zaterdag en zondag. Op zaterdagavond 7 september is er bovendien een parade door het centrum van Zandvoort.

Een dagkaart voor voor de buitenring kost in de voorverkoop slechts € 18,99 (32,50 euro voor drie dagen). Het prijskaartje van een paddockkaart, inclusief toegang tot de hoofdtribune en de buitenring, bedraagt in de voorverkoop 32,50 euro (dagkaart) en 55 euro (drie dagen). Voor wie de Historic Grand Prix op VIP-niveau wil beleven, is er de exclusieve Paddock Club.