Historic Grand Prix Zandvoort serveert groots toerwagen- en GT-spektakel

Historic Grand Prix Zandvoort serveert groots toerwagen- en GT-spektakel

Het programma van de Historic Grand Prix Zandvoort telt traditioneel enkele toerwagen- en GT-klassen uit de categorie ‘om van te watertanden’. De Gentlemen Drivers en Pre ‘66 Touring Cars zijn vaste gasten, hetzelfde geldt voor de nationale toppers NK HTGT en NK GTTC. Reken van 31 augustus tot en met 2 september op startvelden tot meer dan 50 auto’s!

De internationale, hoog aangeschreven Masters-organisatie komt met vier klassen in actie tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort. Naast Formule 1-auto’s en ‘Le Mans’ sportscars zijn dat de klassen Gentlemen Drivers en Pre ‘66 Touring Cars.

GT’s

De Gentlemen Drivers (GT’s van vóór 1966) maken er elk jaar weer een waar racefeest van op Circuit Zandvoort. In de voorste gelederen zijn de AC Cobra en de Shelby Cobra Daytona Coupé te vinden, aangevuld met exoten zoals de Ferrari 250 GTO en Bizzarrini 5300.

De Gentlemen Drivers racen samen met de GT’s van het NK Historische Toerwagens & GT’s. Reken op auto’s van het kaliber Chevrolet Corvette, Jaguar E-Type en Austin Healey 3000. Alles bij elkaar goed voor een startveld van zeker 40 auto’s.

Toerwagens

De Masters Pre ‘66 Touring Cars racen gelijktijdig met de toerwagens van het NK HTGT. Vorig jaar zorgde deze smakelijke combinatie voor een startgrid met 50 auto’s. Het deelnemersveld is bovendien zeer divers. In de voorhoede strijden onder meer de Ford Falcon Sprint, Ford Lotus Cortina en Marcos 1800 GT. Overige populaire modellen zijn bijvoorbeeld de Mini Cooper S, Ford Mustang en MG B.

NK GTTC

Wat te denken van het optreden van het NK voor GT’s en Touring Cars? De raceklasse voor GT’s en toerwagens uit de jaren 1966 – 1981 staat garant voor een even groot als afwisselend startveld. De ‘dikke’ Porsche Carrera RS speelt meestal de hoofdrol, samen met modellen als de BMW 3.0 CSL en Ford Escort RS2000. Daarachter strijden de deelnemers om de zege in hun eigen klasse, achter het stuur van auto’s die u misschien zelf ook heeft gehad. Snelle versies van de Simca 1000, Mini en BMW 2002 rijden zij aan zij met een Renault 5 Alpine of Datsun 240Z. Nostalgie ten top!

Genieten vanaf € 17,50

Een dagkaart voor het duinterrein kost in de voorverkoop slechts € 17,50 (30 euro voor drie dagen). Het prijskaartje van een paddockkaart, inclusief toegang tot de hoofdtribune en duinterrein, bedraagt in de voorverkoop 30 euro (dagkaart) en 50 euro (drie dagen). Kinderen tot 14 jaar hebben gratis toegang.