Historic Grand Prix Zandvoort en BMW halen ‘Le Mans’ naar Circuit Zandvoort

Historic Grand Prix Zandvoort en BMW halen ‘Le Mans’ naar Circuit Zandvoort

BMW pakt als partner van de Historic Grand Prix Zandvoort weer groot uit op 31 augustus en 1 en 2 september. Drie Le Mans-klassiekers uit het BMW-museum worden door Nederlandse topcoureurs over het circuit gejaagd. Toeschouwers met een paddock-kaart kunnen de geweldig ogende én klinkende bolides ook van dichtbij bekijken.

Het BMW-museum staat vol met even legendarische als succesvolle raceauto’s.

Nog niet alle hoofdrolspelers voor de Historic Grand Prix Zandvoort zijn bekend, maar BMW heeft wel al de komst van drie onvervalste Le Mans-smaakmakers aangekondigd. Geniet van de pure snelheid en prachtige motor-symfonieën!

Le Mans-winnende BMW V12 LMR

BMW won in 1999 de 24 Uur van Le Mans. Na een loodzwaar etmaal kwam de BMW V12 LMR van Pierluigi Martini, Yannick Dalmas en Joachim Winkelhock als winnaar over de finish. De winnende auto is op 31 augustus en 1 en 2 september te zien en te horen op Circuit Zandvoort. De Le Mans-klassieker, aangedreven door een zesliter BMW V12 met 580 pk, wordt bestuurd door voormalig Le Mans-winnaar en BMW M1 Procar-coureur Jan Lammers.

Le Mans-succesnummer

De McLaren F1 staat torenhoog op de hitlijst van meest bijzondere en geliefde supercars. Dat is mede te danken aan de BMW-krachtbron in de achtersteven. In 1995 won een McLaren-BMW F1 GTR de 24 Uur van Le Mans. In de daaropvolgende jaren werd dat succes bijna herhaald. In 1996 werd Peter Kox, samen met zijn teamgenoten, vierde met ‘zijn’ McLaren F1 GTR. In 1997 eindigde de McLaren-BMW fabriekscoureur met een derde plaats zelfs op het podium. Peter Kox laat deze tijden herleven tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort, als hij een 600 pk sterke McLaren-BMW F1 GTR Le Mans uit 1997 de sporen geeft.

BMW M1 ‘Munchener Wirte’

De BMW M1 is vooral bekend als hoofdrolspeler in de BMW M1 Procar-serie, die in 1979 en 1980 in het voorprogramma van een aantal Formule 1 Grand Prix-races in actie kwam. Het circuit van Zandvoort maakte onderdeel uit van het legendarische kampioenschap, met als Nederlandse deelnemers onder meer Jan Lammers, Michael Bleekemolen en Toine Hezemans.

De BMW M1 liet ook op Le Mans zijn sporen na. Neem bijvoorbeeld de op z’n zachtst gezegd bijzonder uitgevoerde BMW M1 ‘Münchener Wirte’, die de naam van een aantal cafés in BMW-bolwerk München draagt. In 1981 mengden Prins Leopold von Bayern, Christian Danner en Peter Oberndorfer zich in de strijd. De voormalige BMW M1 Procar-auto is tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort in handen van John Bosch. Hij is bekend als rallykampioen, met onder meer zijn BMW M3, en als voormalig Le Mans-deelnemer.

Toegang vanaf  € 17,50

Een dagkaart voor het duinterrein kost in de voorverkoop slechts € 17,50 (30 euro voor drie dagen). Het prijskaartje van een paddockkaart, inclusief toegang tot de hoofdtribune en het duinterrein, bedraagt in de voorverkoop 30 euro (dagkaart) en 50 euro (drie dagen). Kinderen tot 14 jaar hebben gratis toegang.

De exclusieve Paddock Club is ‘the place to be’ voor alle liefhebbers die de Historic Grand Prix op een meer-dan-bijzondere wijze willen beleven.