Demo’s Historic Grand Prix Zandvoort met unieke auto’s en bijzondere coureurs

Demo’s Historic Grand Prix Zandvoort met unieke auto’s en bijzondere coureurs

De Historic Grand Prix Zandvoort had ook dit jaar weer een collectie meer-dan-bijzondere auto’s verzameld voor de traditionele demo’s, bestuurd door coureurs van faam. Naast de prachtige demonstraties van Porsche en BMW waren het de Le Mans-winnende Jaguar uit 1988 en de beide ‘Sharknose’ Ferrari Formule 1’s die de show stalen.

Jaguar XJR-9LM – Andy Wallace 

1988 was een bijzonder jaar voor de Nederlandse en Britse autosport. Jaguar won de 24 Uur van Le Mans met achter het stuur Jan Lammers, Andy Wallace en Johnny Dumfries. De winnende Jaguar XJR-9LM kwam 30 jaar na dato in actie tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort, bestuurd door Wallace. De Brit had het erg naar zijn zin. “Alles rond het evenement is geweldig”, vatte hij het treffend samen. “De sfeer is erg goed, verder valt het mij op dat het evenement heel veel publiek trekt. Het circuit heeft een prachtige historie en dat spreekt mij ook aan. Ik heb goede herinneringen aan Circuit Zandvoort. In 1986 won ik hier een Formule 3-race, meetellend voor het Brits kampioenschap.”

Terug in de tijd: Grand Prix van Nederland – 1961

In 1961 was Ferrari oppermachtig in de Formule 1 met het model 156, bijgenaamd Sharknose. Ferrari-coureur Phil Hill werd dat jaar wereldkampioen, de Grand Prix van Nederland eindigde voor Ferrari in een prachtige dubbelzege. Tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort genoot het publiek van twee ‘gereïncarneerde’ Sharknoses, voorzien van onder meer de originele motoren en versnellingsbakken.

‘Fantastic’ evenement 

Voormalig Ferrari Formule 1-coureur Arturo Merzario behoorde tot de demo-coureurs. De inmiddels 75-jarige Italiaan genoot zichtbaar. “Ik vind het erg leuk om met de Sharknose te rijden, daarnaast vermaak ik mij hier uitstekend. Het circuit van Zandvoort is een echt rijderscircuit, met beroemde bochten zoals de Tarzanbocht. Dat spreekt mij erg aan. Het evenement is ‘fantastic’. De toeschouwers weten veel over autosport. Ik word vaak aangesproken en ik heb al veel handtekeningen uitgedeeld.”

Merzario ging in de periode 1974 – 1978 drie keer van start tijdens de Grand Prix van Nederland.

DAF: tot volgend jaar

Het DAF Museum was prominent actief in het rennerskwartier met onder meer een DAF Formule 3 en een voormalige Parijs-Dakar DAF truck. De auto’s trokken veel belangstelling, de standbemanning van het DAF Museum was drie dagen lang in touw om vragen te beantwoorden en samen met de bezoekers herinneringen op te halen. “Volgend jaar verzorgen we ook een demo met DAF Formule 3-auto’s op het circuit”, beloofde Geert Vermeer van het DAF Museum in Eindhoven.