De strijd tussen groot en klein – en Amerika vs Europa

De strijd tussen groot en klein – en Amerika vs Europa

Een Lotus Cortina op de hielen van een Ford Falcon? Die op zijn beurt een Mini Cooper S aan zijn staart heeft? Dat spektakel bieden de Masters Pre-66 Touring Cars ook tijdens de komende Historic Grand Prix weer. Dit kampioenschap is werkelijk een strijd tussen groot en klein – en tussen de oude en de nieuwe wereld, want de V8’en in het veld komen onveranderlijk uit Amerika, terwijl hun concurrenten op vier cilinders van Europese bodem afkomstig zijn.

Het Europese kampioenschap voor toerwagens tot 1966 is onderverdeeld in vier klassen: de THA-klasse voor de dikke Amerikanen, in de THB-klasse verschijnen vooral BMW 1800’s aan de start, de THC-klasse is voor Lotus Cortina en Alfa GTA’s, in de THD-klasse is de Mini Cooper S het wapen van keuze. Het kampioenschap kent dit jaar volle grids. Vele tientallen auto’s verschenen er aan de start in de ronden op Paul Ricard, Brands Hatch, Donington Park en Magny-Cours – en straks is Zandvoort aan de beurt.

Met in de THA-klasse het zware metaal uit Detroit, aangevoerd door minstens vijf Ford Falcons, waarvan de exemplaren van Leo Voyazides/Simon Hadfield en Julian Thomas/Calum Lockie tot de grote favorieten voor de eindzege behoren. Op de openbare weg werd de Falcon Sprint destijds een beetje het ondergeschoven kindje toen Ford eenmaal de sexy Mustang lanceerde, maar op het circuit blijft de Falcon een geducht wapen. Al zullen diverse Mustangs het tegendeel willen bewijzen, met aan kop van dat peloton de ‘Nederlandse’ Mustang van David en Olivier Hart. Extra variatie in de THA-klasse wordt geboden door Chris Wilson, die een Dodge Dart meeneemt naar Zandvoort.

Het is in dit stadium nog afwachten wie zich inschrijft voor de THB-klasse. We hopen in ieder geval op Tom Sharp, die met zijn BMW 1800 TiSA goed meedeed op de Engelse circuits van Brands Hatch en Donington Park, maar er zijn meer BMW’s die een goed figuur zouden slaan op Zandvoort.

Diverse Cortina’s hebben zich al wel aangemeld. De auto’s van John Spiers, de broers Geoff en Alan Letts en de Noor Martin Strömmen doen zeker voorin mee, terwijl Mark Holme de stap naar Europa zet met een zeer snelle bijrijder in de persoon van Nigel Greensall. Als Mark Martin opnieuw de diensten van Steve Soper weet te bemachtigen, is hij meteen kandidaat voor de klasseoverwinning – en misschien wel de zege algemeen.

In het 60e jubileumjaar van de Mini is het niet meer dan logisch dat het veld uitpuilt van de Mini’s, of ze nu uit de fabriek van Austin of die van Morris zijn komen rollen. Tom Bell en Joe Ferguson begonnen het seizoen met een vliegende start – drie zeges op rij – maar er zijn genoeg concurrenten die het dit snelle duo lastig willen maken. Van de 14 Mini’s die nu al zijn ingeschreven, moeten we zeker de exemplaren van Chris Middlehurst en Jonathan Lewis daartoe in staat achten. En mocht er in september onverhoopt een fris buitje over het circuit trekken, dan kunnen we de Mini’s wellicht zelfs helemaal vooraan aantreffen. Op een nat Donington Park zette Bell zijn Mini op pole!

Historic Grand Prix 2019
De Historic Grand Prix op het circuit van Zandvoort vindt dit jaar plaats op 6, 7 en 8 september. De vrije trainingen en kwalificaties zijn op vrijdag en zaterdag, de races op zaterdag en zondag. Op zaterdagavond 7 september is er bovendien een parade door het centrum van Zandvoort.

Een dagkaart voor voor de buitenring kost in de voorverkoop slechts € 18,99 (32,50 euro voor drie dagen). Het prijskaartje van een paddockkaart, inclusief toegang tot de hoofdtribune en de buitenring, bedraagt in de voorverkoop 32,50 euro (dagkaart) en 55 euro (drie dagen). Voor wie de Historic Grand Prix op VIP-niveau wil beleven, is er de exclusieve Paddock Club.