Achtste Historic Grand Prix wordt weer ouderwets genieten

Achtste Historic Grand Prix wordt weer ouderwets genieten

Drie mooie nazomerdagen lang konden we vorig jaar op Zandvoort genieten van zo’n 300 raceauto’s uit de rijke geschiedenis van de autosport, die tienduizenden bezoekers even terugbrachten naar vervlogen tijden. The boys are back in town in 2019, want het programma van de achtste Historic Grand Prix belooft minstens evenveel spektakel. Let op, deze keer één weekje later dan anders: blokkeer daarom alvast 6-8 september in de agenda.

Om maar met de deur in huis te vallen: Zandvoort wordt in 2019 opnieuw als enige circuit ter wereld het strijdtoneel voor alle vier historische kampioenschappen die het officiële FIA-stempel mogen dragen.

Net als in de voorgaande edities van de Historic Grand Prix voeren het FIA Masters Historic Formula One Championship en het FIA Masters Historic Sports Car Championship het programma aan. De Formule 1-auto’s uit het tijdperk 1966-1985 brengen de bezoekers terug naar de Grote Prijs van Nederland zoals die in die jaren werd verreden, terwijl het internationale kampioenschap voor sportwagens van 1962 tot 1974 de glorietijden van Le Mans en Daytona laten herleven.

In 2018 wisten Nick Padmore en Greg Thornton zich op Zandvoort te kronen tot de F1-kampioenen in de klassen van vóór en ná 1978. Zou Zandvoort dit jaar weer een beslissende rol spelen? De sportwagenrace werd een mooi duel tussen Lola T70 Mk3B’s van David Hart/Nicky Pastorelli en Leo Voyazides/Simon Hadfield, die de Nederlandse equipe winnend besloot. In de pre-1965-klasse was onze landgenoot Michiel Smits de pechvogel nadat de Chevrolet-motor van zijn T70 Spyder al tijdens de vrije training plofte. In 2019 zint hij op revanche.

Ook de FIA Lurani Trophy voor Formule Juniors is terug in 2019, vorig jaar goed voor twee enorm spannende slipstreamwedstrijden. De Zwitser Bruno Weibel won beide keren, maar hij werd het leven danig zuur gemaakt door zijn Italiaanse rivalen Manfredo Rossi en Piero Tonetti. Onze landgenoot Floris-Jan Hekker is er dit jaar hopelijk ook weer bij. Het succesvolle debuut van de FIA Historic Formula 3 European Cup smaakte intussen naar meer. Die wedstrijden om de eer van beste historische F3-coureur van Europa staan daarom ook in 2019 op het programma van de Historic Grand Prix. Vorig jaar gingen de bekers naar de Deen Christian Olsen en de Duitser Marcel Biehl.

Twee publieksfavorieten van 2018 zijn er voor de achtste editie van de Historic Grand Prix opnieuw bij. De auto’s uit het historisch F2-kampioenschap doen in kabaal nauwelijks onder voor hun evenknieën uit de Formule 1, dus het publiek zat vorig jaar dan ook op het puntje van de stoel voor de titanenstrijd tussen Matthew Watts, Manfredo Rossi en Robert Simac. De March 772 van Watts trok twee maal aan het langste eind. Net zo welkom bij de toeschouwers waren de Tourenwagen Classics, met tientallen auto’s uit de mooiste jaren van de DTM en de diverse Super Touring-kampioenschappen van de jaren negentig. Voormalig DTM-sterren als Klaus Ludwig en Harald Grohs waren van de partij, maar ook diverse landgenoten, zoals Gerbert Luttikhuis (in een Mercedes 190E 2.3-16 Evo 2) en Marc Seesing (in een BMW E30 M3). Dit jaar treden dezelfde auto’s onder de naam Tourenwagen Legenden aan op Zandvoort.

Vaste prik op het programma zijn de Masters Gentlemen Drivers (voor GT-auto’s tot 1966) en de Masters Pre-66 Touring Cars. De GT-race werd vorig jaar een kraker van jewelste, met Nicky Pastorelli die lange tijd op kop lag in de Ferrari 250 GTO/64 van Roelofs Engineering, maar uiteindelijk toch Andy Wolfe in de AC Cobra moest voorlaten. De toerwagenrace werd zelfs pas in de laatste ronde beslist toen Tom Coronel – in de Alfa Romeo Giulia GTA die hij deelde met Olivier Hart – in de Gerlachbocht langs de Ford Falcon van Andy Wolfe glipte. We hopen dat 2019 evenveel zinderende spanning tot de finishvlag oplevert.

De Nederlandse bijdrage aan het programma van 2019 komt van twee topkampioenschappen onder auspiciën van de HARC, mede-organisator van de Historic Grand Prix. Het NK GTTC voor GT’s en toerwagens van 1966 tot 1981 leverde in 2018 een bomvol veld en gaat dat kunstje in 2019 herhalen. Wordt Daniel Schrey in zijn Porsche 935 K3 opnieuw oppermachtig winnaar? Het NK HTGT voor GT’s en toerwagens tot 1966 reed vorig jaar mee met de Masters Gentlemen Drivers en Masters Pre-66 Touring Cars, maar verzorgt dit jaar weer twee eigen races. Allard Kalff en Michiel Campagne waren met hun Chevrolet Corvette Grand Sport de grote winnaars van 2018 en zijn in 2019 ongetwijfeld opnieuw de favoriet.

Terug van weggeweest is ten slotte de Historic Grand Prix Car Association, de vereniging die zorgdraagt voor de Grand Prix-auto’s die vóór 1966 aan het wereldkampioenschap deelnamen. In combinatie met het FIA Masters Historic Formula One Championship zijn dit jaar dus weer F1-auto’s van 1948 tot 1985 te bewonderen – het complete tijdperk waarin Zandvoort gastheer was van de Formule 1.

Maar dat is nog niet alles. Porsche en BMW zullen het publiek dagelijks rond het middaguur verblijden met een staalkaart aan auto’s uit hun roemruchte racegeschiedenis. Ook viert de Historic Grand Prix het 100e geboortejaar van zowel Dries van der Lof (23 augustus 1919) als Jan Flinterman (2 oktober 1919). De eer van eerste Nederlandse naoorlogse Grand Prix-coureur delen ze samen: Van der Lof en Flinterman reden beiden hun eerste (en enige) Grand Prix tijdens de GP van Nederland van 1952.

Over Grote Prijzen van Nederland van vroeger gesproken: heel speciaal wordt de ‘heropvoering’ van de GP van Nederland van 1961 – niet alleen met de winnende Ferrari 156 ‘Sharknoses’ die Zandvoort ook al in 2018 met hun komst verblijdden, maar ook met hun tegenstanders uit het kamp van Lotus, Cooper, Porsche en BRM.

Met de Parade op zaterdagavond door hartje Zandvoort, de Classic Car Parking voor liefhebbers en de Paddock Club voor een extra unieke beleving van het evenement belooft de achtste editie van de Historic Grand Prix opnieuw een historisch spektakel van jewelste te worden.