Shirley van der Lof in voetsporen opa tijdens Historic Grand Prix Zandvoort

Shirley van der Lof in voetsporen opa tijdens Historic Grand Prix Zandvoort

Dries van der Lof nam in 1952 met een HWM deel aan de Grand Prix van Nederland. 62 jaar later ervoer Shirley van der Lof aan den lijve wat haar opa destijds heeft meegemaakt. Tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort reed ze twee races met de HWM van Ad van der Kroft. “Ik waande mij tijdens de races echt in de jaren vijftig en ik heb erg genoten.”

Vlak voor de Historic Grand Prix Zandvoort kreeg Shirley een bijzonder aanbod van Ad van der Kroft. “Hij vroeg of ik het leuk zou vinden om met zijn HWM te racen. Dat was natuurlijk een unieke kans!” Slechts weinigen kunnen zeggen dat hun grootvader aan een Grand Prix heeft deelgenomen, nog minder telgen van racefamilies krijgen vervolgens ook de kans om de race van hun opa te herbeleven.

Ondanks haar uitgebreide race-ervaring, onder meer in de Formule 3, was Shirley een beetje zenuwachtig. “Ik had nog nooit met een dergelijke auto op racesnelheid gereden. Tijd om te wennen was er niet, want het raceweekend begon meteen met de kwalificatie.”

“Ontzettend goede wegligging”
Shirley kwam in actie in de Pre ’61 Grand Prix Cars, de klasse waarin ook haar vader Alexander uitkwam met zijn Maserati 250F. “Ik bouwde het tempo ronde na ronde rustig op en ik probeerde de grenzen van de auto te zoeken. De wegligging van de HWM is ontzettend goed. De auto gaf mij dan ook al snel veel vertrouwen.” Shirley reed de elfde trainingstijd, daarmee kwalificeerde zij zich netjes halverwege het startveld.

Regen
De eerste race, op zaterdag, was een race met handicaps. “Ik reed twee races vlak achter elkaar; eerst met de Porsche 911 in het NK Historische Toerwagens & GT’s, meteen daarna met de HWM”, blikte ze terug. “Ik moest na mijn eerste race vanaf het parc fermé naar de startopstelling rennen. In tegenstelling tot de kwalificatie regende het, dat was wel even schrikken. Ik had geen idee hoe de auto zich in de regen zou gedragen.” Shirley liet zien dat ze de juiste race-genen van haar opa heeft geërfd. “Het voelde meteen goed. Ik reed een leuke inhaalrace, waarbij ik enkele keren flink dwars ging. Ik klom op naar de uiteindelijke vijfde plaats.” Onderweg keerde Shirley terug in de tijd. “Ik waande mij echt even in de jaren ’50.“

Hard werken
Na de race had Ad van der Kroft nog een verrassing voor de getalenteerde jongedame. “Ik mocht van hem ook de tweede race rijden. Deze keer was het droog. De HWM heeft wat minder vermogen, daardoor moest ik enkele auto’s laten passeren.” Het was hard werken. “Aan het einde van de race begon ik mijn armen te voelen. Op een droge baan is het best zwaar om met deze auto te rijden. Maar ook deze race heb ik erg genoten.”

Shirley kwam als twaalfde over de finish, drie plaatsen achter haar vader.

Podiumplaatsen en inhaalrace
In de races van het NK Historische Toerwagens & GT’s eindigde Alexander van der Lof als eerste en als derde met een Ferrari 250 GTO. Dat werd met plezier gadegeslagen door de genodigden van TKH Group, de onderneming waar Van der Lof aan het roer staat. Shirley kampte aanvankelijk met pech. “Tijdens de kwalificatie werd ik geraakt door een andere deelnemer die te laat remde. Daardoor moest ik in de achterhoede starten.”

Tijdens de eerste (regen)race wist Shirley circa 20 plaatsen goed te maken. “Maar het blijft lastig in een veld met meer dan 50 erg verschillende auto’s.”

Enthousiast
Shirley is enthousiast over de Historic Grand Prix Zandvoort. “Vorig jaar heb ik al meegereden met een Porsche 911. Ik vond het toen al het leukste evenement van de kalender en ik keek dus erg uit naar de editie van dit jaar. De Historic Grand Prix Zandvoort is erg toegankelijk; het publiek kan overal bij en bij elke auto onder de motorkap kijken. De races zijn spectaculair, met veel inhaalacties. Het spreekt mij ook aan dat er met veel respect voor elkaar wordt gereden en dat de ongedempte racegeluiden over het circuit klinken. Wat hebben we dat de laatste jaren toch vaak moeten missen! Ik hoop dat de Historic Grand Prix nog lang blijft bestaan!”