RWB Racing werkt na crash dag en nacht door om deel te kunnen nemen aan de Historic Grand Prix Zandvoort

RWB Racing werkt na crash dag en nacht door om deel te kunnen nemen aan de Historic Grand Prix Zandvoort

Voor veel coureurs is de Historic Grand Prix Zandvoort het hoogtepunt van hun raceseizoen. Dat geldt ook voor Martijn Bijster. Hij wilde de Historic Grand Prix Zandvoort voor geen goud missen. Een flinke crash, eind juli, leek echter een einde aan zijn droom te maken. Met vereende krachten, korte nachten en lange dagen was de Ford Escort toch op tijd klaar. “Het was een fantastisch weekend, met dank aan de inzet van veel vrienden en sponsors”, aldus Martijn.

Eind juli waren Martijn Bijster en zijn crew in gedachten al bij de Historic Grand Prix Zandvoort. Toen ging het mis tijdens een race van het NK GTTC. De Ford Escort RS2000 Mk1 van Martijn belandde op z’n dak. De jonge coureur bleef gelukkig ongedeerd, zijn auto raakte fors beschadigd. “We moeten hoe dan ook zorgen dat de auto tijdig voor de Historic Grand Prix Zandvoort is hersteld”, zeiden de teamleden van RWB Racing kort na het ongeval tegen elkaar.

Handen uit de mouwen
Een hoek van de werkplaats van sponsor Bandeko in Lisse werd ingericht als crisiscentrum annex pitbox. De handen gingen uit de mouwen, tussen het dagelijkse werk door. Na een zoektocht vond het team in Drenthe een ‘nieuw’ dak. Elke dag werd er gelast, uitgedeukt en gesleuteld, waarna de auto naar de spuiter ging. De dinsdag voor de Historic Grand Prix Zandvoort ging de werkplaatsverlichting om drie uur ’s nachts uit, op woensdag ging het team tot één uur door. Op donderdag was de auto klaar, een dag later reed Martijn zijn eerste ronden tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort. Tijdens de beide races van het NK GTTC haalde hij twee keer probleemloos én met een brede glimlach de finish. “De korte nachtjes en het harde werken waren het waard”, concludeerden Martijn en zijn vele helpers.

Fotografie: Wim Heuving (crash) en Erik van der Schaaff