Historic Grand Prix Zandvoort verwelkomt Formule 1-bolides uit Zandvoortse Grand Prix-periode

Historic Grand Prix Zandvoort verwelkomt Formule 1-bolides uit Zandvoortse Grand Prix-periode

23-06-2015

Bijna 30 jaar geleden, op 25 augustus 1985, werd de laatste Grand Prix van Nederland verreden op het circuit van Zandvoort. Tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort, van 28 tot en met 30 augustus, keren veel Formule 1-auto’s uit het Nederlandse Grand Prix-tijdperk terug op het duinencircuit. De snelheid, het geluid en de ‘looks’ van de bolides zorgen elk jaar weer voor kippenvel bij de tienduizenden bezoekers.

Het circuit van Zandvoort was in totaal 30 keer het toneel van de Grand Prix van Nederland. De eerste editie vond plaats in 1952, Alberto Ascari zegevierde met zijn Ferrari. Op 25 augustus 1985 kwam er een einde aan meer dan 30 jaar Zandvoortse Formule 1-traditie. Niki Lauda (McLaren) ging de geschiedenisboeken in als de laatste winnaar.

Drie startvelden met Formule 1-auto’s

De Historic Grand Prix Zandvoort telt sinds de eerste editie in 2012 drie startvelden met Formule 1-auto’s. Het FIA Masters Historic Formula One Championship staat open voor Formule 1-bolides uit de periode 1966-1985. De klassen Pre ’66 Grand Prix Cars en Pre’61 Grand Prix Cars bestaan voor een groot gedeelte uit Formule 1-auto’s uit de periode vóór 1966.

Veel auto’s uit deze raceseries maken deel uit van de geschiedenis van de Nederlandse Grand Prix’.

Legendes terug op Circuit Park Zandvoort

Tweevoudig wereldkampioen Formule 1 Jim Clark won de Grand Prix van Nederland maar liefst vier keer. In 1963 was hij succesvol achter het stuur van zijn Lotus 25. Deze auto is nu in handen van Andy Middlehurst, die met zijn bijzondere auto al enkele keren deelnam aan de Historic Grand Prix Zandvoort in de klasse Pre ’66 Grand Prix Cars.

Stirling Moss eindigde in de periode 1955 – 1958 vier keer op rij als runner-up in het Formule 1 eindklassement, in dat laatste jaar schreef hij de Grand Prix van Nederland op zijn naam. Alexander van der Lof doet deze tijden herleven met zijn ex-Moss Maserati 250F.

Jon Fairley eindigde vorig jaar als tweede in de eerste race van de Pre ’66 Grand Prix Cars. Zijn Brabham BT11 is door Jack Brabham zelf bestuurd. De drievoudig wereldkampioen was twee keer succesvol tijdens de Grand Prix van Nederland: in 1960 en in 1966.

Senten-Images_JBS012312014

Hesketh

De startvelden van de drie Formule 1- en Grand Prix-velden omvatten auto’s van legendarische constructeurs. Als we de startlijsten van vorig jaar er even bij pakken, komen we onder meer Williams, Lotus, Brabham en Cooper tegen.

Hesketh is een minder bekende constructeur. Het team van de excentrieke Lord Hesketh won één Formule 1-race: de Grand Prix van Nederland in 1975. Deze race was tevens de eerste Formule 1-zege van James Hunt.

Zowel in 2013 als vorig jaar won Michael Lyons de beide races van het FIA Masters Formula One Championship tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort achter het stuur van zijn Hesketh 308E. Lyons behoort daarmee tot de favorieten voor de zeges dit jaar.

NS3B9429 kopiëren

Jan Lammers

In 1980 reed Jan Lammers voor Ensign. Helaas wist hij zich dat jaar niet voor zijn thuis-Grand Prix te kwalificeren. Simon Fish is de laatste jaren zeer succesvol met zijn ex-Lammers Ensign N180. Tijdens zowel de Historic Grand Prix Zandvoort van 2013 en 2014 eindigde hij twee keer op het erepodium.

Ensign behoort inmiddels tot de grotendeels vergeten Formule 1-constructeurs. Dat geldt ook voor onder meer Surtees, Shadow en March die tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort van start gaan.

NS3B1068 kopiëren

Formule 1-demo’s

Lotus was in 1978 bijna onoverwinnelijk met de Lotus 79. Het team won dat seizoen acht Grand Prix’. De Grand Prix van Nederland eindigde voor het team in een dubbelzege: Mario Andretti won, gevolgd door Ronnie Peterson. Tweevoudig Indy 500-winnaar Arie Luyendijk verzorgde vorig jaar een prachtige demo met een Lotus 79. Het demoprogramma voor de komende Historic Grand Prix Zandvoort is nog niet bekend, op één feit na: het wordt weer prachtig en spraakmakend!

Historische toegangsprijzen

Een toegangskaart voor drie dagen, inclusief toegang tot de paddocks, kost in de voorverkoop slechts 40 euro. Voor 20 euro heeft u een dagkaart. Een toegangsbewijs voor kinderen van vijf tot twaalf jaar en onder begeleiding van een volwassene kost de helft, de allerjongste racefans hebben gratis toegang.

U kunt uw kaarten bestellen via www.historicgrandprix.nl.