Historic Grand Prix Zandvoort trilt op zijn grondvesten met ‘Le Mans’ sportprototypes en GT’s

Historic Grand Prix Zandvoort trilt op zijn grondvesten met ‘Le Mans’ sportprototypes en GT’s

Het FIA Masters Historic Sports Car Championship komt op 1, 2 en 3 september met een tot de verbeelding sprekend startveld in actie tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort. Geniet van de ‘dikke’ Lola T70 Mk3B en McLaren M1B sportprototypes, de lichtere sportscars van Lola en Chevron en GT’s van het kaliber Corvette Stingray en Ferrari Daytona!

Het FIA Masters Historic Sports Car Championship is een klasse voor uiteenlopende sportscars en GT’s uit de periode 1962 – 1974. Voorin het veld vragen de even fraaie als snelle Lola’s T70 MK3B om de aandacht. De organisatie verwacht vijf exemplaren van het model dat de afgelopen vijf jaar telkens weer zegevierde tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort. De equipe Leo Voyazides – Simon Hadfield won al drie keer en is daarmee de grote favoriet. Maar vlak ook onze landgenoot David Hart (winnaar in 2012 en tweede in 2014) en de snelle Jason Wright niet uit.

Met hun vijfliter V8 zijn de Lola’s een genot om naar te luisteren. Dat geldt ook voor de Lola T70 Mk1 Spyder van Michiel Smits en de McLarens M1B, met een 5,7 liter V8 aan boord. Een Ford GT40 heeft eveneens een hoge ‘genietfactor’. Hans Hugenholtz en Alexander van der Lof delen deze klassieker.

Supersnel

Prototypes zoals de Lola T290, T212 en T210 zijn voorzien van een 1,8 liter krachtbron. Ze rijden in een andere klasse, maar doen qua snelheid op Circuit Zandvoort niet veel onder voor de ‘grote kanonnen’. Michael Gans eindigde vorig jaar bijvoorbeeld als tweede algemeen met zijn Lola T290 uit 1972, gevolgd door de Lola T210 van Mark Piercy. Samen met Philip Hall (Lola T212) zijn dit mannen om in de gaten te houden.

Keith Ahlers en James Billy Bellinger zijn niet in de voorhoede te vinden met hun Cooper Monaco King Cobra. In hun klasse zijn ze echter de torenhoge favorieten én ze zijn hard op weg om de algemene titel wederom op hun naam te schrijven.

‘Dikke’ GT’s

De GT’s strijden in hun eigen klasse. De organisatie verwacht onder meer enkele Porsches 911 RS(R) en de Ferrari 365 GTB/4 alias Daytona van Nicky Pastorelli. Let ook op de Corvette Stingray uit 1969 van Alexander van der Lof en Yelmer Buurman, voorzien van een zeven liter ‘big block’ V8!

Toegang vanaf 15 euro

Een dagkaart voor het duinterrein kost in de voorverkoop slechts 15 euro (25 euro voor drie dagen). Het prijskaartje van een paddockkaart, inclusief toegang tot de hoofdtribune en het duinterrein, bedraagt in de voorverkoop 25 euro (dagkaart) en 45 euro (drie dagen). Kinderen van 5 tot 12 jaar krijgen 50% korting, de jongste kinderen hebben gratis toegang.