Historic Grand Prix Zandvoort presenteert Lotus Formule 1-demo’s van uitersten

Historic Grand Prix Zandvoort presenteert Lotus Formule 1-demo’s van uitersten

Op 1, 2 en 3 september vindt de zesde editie van de Historic Grand Prix Zandvoort plaats. Traditiegetrouw vervullen bijzondere, spraakmakende demo’s een hoofdrol naast het enerverende raceprogramma. Dit jaar komen er drie opeenvolgende Lotus Formule 1-modellen naar Circuit Zandvoort. Waar de Lotus 49 en 72 succesnummers waren, bleek de vierwiel aangedreven (!) Lotus 63 een mislukking. Alle drie de modellen hebben een bijzondere link met de Grand Prix van Nederland.

De Lotus 72 zag in 1970 het levenslicht. Jochen Rindt behaalde de eerste zege van het model tijdens de Grand Prix van Nederland. Naast de wereldtitel voor rijders (Rindt) stelde Lotus in 1970 de constructeurstitel veilig. Twee jaar later werd Emerson Fittipaldi tot wereldkampioen gekroond, Lotus won zowel in 1972 als in 1973 wederom het constructeurskampioenschap. Met deze wereldtitels en 20 Grand Prix-zeges ging de Lotus 72 de geschiedenisboeken in als een zeer succesvol ontwerp. Tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort keert een Lotus 72 terug op het circuit waar het model voor het eerst zegevierde.

Vierwielaandrijving

De Lotus 63 moest het team in 1969 succes brengen. De Formule 1-auto met vierwielaandrijving maakte de verwachtingen niet waar. Het weggedrag was allesbehalve goed, daarnaast was de auto te langzaam. De Lotus 63 moest debuteren tijdens de Grand Prix van Nederland van 1969, maar werd alleen tijdens de training ingezet.

De vierwiel aangedreven Lotus reed uiteindelijk maar een paar races en eindigde nooit in de punten. Er werden maar twee exemplaren van de Lotus 63 gebouwd, één komt in actie voor een meer-dan -bijzondere demo tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort!


Lotus 63

Grand Prix van Nederland 1967, start van een nieuw tijdperk

De Lotus 49 debuteerde tijdens de 1967-editie van de Grand Prix van Nederland. De Formule 1-bolide werd aangedreven door de eveneens gloednieuwe Ford Cosworth krachtbron. Jim Clark schreef geschiedenis door de debuutrace van de Lotus 49-Ford winnend af te sluiten. Op 4 juni 1967, op het circuit van Zandvoort, werd met deze overwinning de basis gelegd voor een ongekende succesperiode. De Ford Cosworth DFV groeide uit tot een legende, met tot en met 1982 twaalf wereldtitels voor rijders en tien constructeurskampioenschappen.

De Lotus 49 won races tot en met 1970. In 1968 won Lotus de wereldtitel bij de constructeurs en behaalde Graham Hill de rijderstitel. Op 1, 2 en 3 september keert de Grand Prix-winnende Lotus 49 van Jim Clark terug op Circuit Zandvoort voor de herdenking van een zege die een nieuw tijdperk in de Formule 1 inluidde!


De Lotus 49 tijdens Grand Prix van Nederland van 1967

Toegang vanaf 15 euro

Een dagkaart voor het duinterrein kost in de voorverkoop slechts 15 euro (25 euro voor drie dagen). Het prijskaartje van een paddockkaart, inclusief toegang tot de hoofdtribune, bedraagt in de voorverkoop 25 euro (dagkaart) en 45 euro (drie dagen). Kinderen van 5 tot 12 jaar krijgen 50% korting, de jongste kinderen hebben gratis toegang.