Historic Grand Prix Zandvoort pakt uit met demo’s van unieke BMW race-iconen

Historic Grand Prix Zandvoort pakt uit met demo’s van unieke BMW race-iconen

Als partner van de Historic Grand Prix Zandvoort staat BMW traditioneel garant voor spektakel. BMW Nederland laat u dit jaar genieten van acht hoogtepunten uit BMW’s rijke racehistorie op Circuit Zandvoort, waaronder de WK winnende Brabham-BMW BT52 Formule 1-auto en de al even legendarische BMW M1 Procar. Op 1, 2 en 3 september kan iedereen in de bijzondere BMW Motorsport Paddock op Paddock 1 zijn hart ophalen aan deze kopstukken.

In 1983 won Nelson Piquet met zijn Brabham-BMW BT52 de allereerste rijderstitel met een Formule 1-auto voorzien van een turbomotor. Nu, 34 jaar nadat Piquet van pole position vertrok tijdens de Grand Prix van Nederland, komt deze unieke auto weer in actie op Circuit Zandvoort! Ook de Arrows-BMW A8 die in 1985 deelnam aan de laatste Grand Prix van Nederland is van dichtbij te bewonderen.

BMW M1 Procar en E30 M3 DTM

In 1979 en 1980 werd het BMW M1 Procar kampioenschap verreden tijdens het voorprogramma van Formule 1 Grand Prix’, onder meer op het circuit van Zandvoort. Formule 1-rijders van het kaliber Nelson Piquet, Niki Lauda, Alan Jones en Jan Lammers kruisten in deze spectaculairste merkencup ooit de degens met onder meer Toine Hezemans en Michael Bleekemolen. BMW brengt tijdens de Historic Grand Prix weer één van deze M1 Procars op de baan!

De E30 M3 is met afstand de meest succesvolle BMW uit de toerwagengeschiedenis. BMW won onder andere – in 1987 en 1989 – twee DTM-titels met de stamvader van de huidige BMW M4 DTM. In de BMW Motorsport Paddock kunt u genieten van de BMW E30 M3 die in 1991 door het Nederlandse Carly Motors werd ingezet, met Cor Euser achter het stuur.

BMW 328 en 3.0 CSL

De vooroorlogse BMW 328 is een even succesvolle als fraaie sportauto. De auto won in 1940 de wereldberoemde Mille Miglia stratenrace. Een BMW 328 speelde ook een hoofdrol in Zandvoort. Op 3 juni 1939 vond de ‘Prijs van Zandvoort’ plaats, de eerste autorace van Nederland, toen nog op een stratencircuit in de badplaats. Piet Nortier won die dag zijn klasse met zijn 328.

Een andere klassieker die niet mag ontbreken op Zandvoort, is de BMW 3.0 CSL. De beroemde ‘batmobile’ grossierde in zeges en titels, onder meer met Toine Hezemans. Hij won het Europees toerwagenkampioenschap in 1973 met een BMW 3.0 CSL en zegevierde diverse malen met een CSL in de EK-races die op Zandvoort zijn verreden.

BMW 320 Turbo en March BMW Formule 2

BMW was in de jaren zeventig buitengewoon succesvol in de Formule 2. In de BMW Motorsport Paddock staat u dan ook oog in oog met een March-BMW 782 die onder andere ooit ook op Zandvoort aan de start verscheen.

Last but not least kunt u kennismaken met de overdonderende BMW 320 Turbo. Deze extreem ogende Groep 5-racer was onder meer succesvol in het DRM, de voorganger van het DTM. Zowel in 1978 als in 1979 eindigde BMW 320 Turbo-piloot Manfred Winkelhock als tweede in de DRM-races op het circuit van Zandvoort.