Historic Grand Prix Zandvoort laat circuithistorie herleven met Pre ’61 en Pre ’66 Grand Prix Cars

Historic Grand Prix Zandvoort laat circuithistorie herleven met Pre ’61 en Pre ’66 Grand Prix Cars

De klassen Pre’61 en Pre’66 Grand Prix Cars zijn terug! De Historic Grand Prix Zandvoort ontvangt op 1, 2 en 3 september onder meer Formule 1-bolides die in de jaren ’50 en ’60 aan de Grand Prix van Nederland deelnamen. De organisatie rekent op bijna 40 auto’s uit de periode 1948 – 1965.

De Pre’61 en Pre’66 Grand Prix Cars behoorden vier jaar lang, van 2012 tot en met 2015, tot de smaakmakers van de Historic Grand Prix Zandvoort. De series zijn dit jaar weer present, deze keer met een gezamenlijk startveld van bijna 40 auto’s.
De raceklassen zijn een verzameling van Formule 1- en Formule 2-auto’s, aangevuld met onder meer Indy-auto’s en bolides uit de Tasman Series ‘down under’.

Evolutie van formulewagentechniek

Een belangrijke kracht van de Pre’61 Grand Prix Cars en Pre’66 Grand Prix Cars is de enorme afwisseling van het deelnemersveld. De oudere auto’s, zoals de fameuze Maserati 250F uit de jaren ‘50, hebben de motor voorin. In de jaren ’60 verhuisde de motor naar achteren en transformeerden de auto’s tot zeer ranke ‘sigaartjes’.

Jim Clark

Jim Clark won maar liefst viermaal de Grand Prix van Nederland. Zijn eerste Formule 1-zege op het circuit van Zandvoort behaalde hij in 1963 met ‘zijn’ Lotus 25. Deze Formule 1-auto keert in het eerst weekend van september terug op Circuit Zandvoort, nu in handen van Andy Middlehurst. De Lotus 32 Formule 2 van Larry Kinch is ook een ex-Clark auto.
De Lola Mk4 van ‘Mister John of B’ werd in 1962 bestuurd door John Surtees. Surtees vertrok in 1962 vanaf polepostion tijdens de Grand Prix van Nederland met dit model auto.

Veel verschillende merken

De meeste auto’s zijn van bekende, succesvolle merken zoals Cooper, Lotus en Brabham. De organisatie verwacht ook twee wonderschone Maserati’s 250F, het model waarmee Juan Manuel Fangio en Stirling Moss in de jaren ’50 successen boekten. Talbot Lago behoeft bij liefhebbers ook geen nadere introductie. De Talbot Lago van de Nederlander Luc Brandts uit 1948 is de oudste auto van het veld.

Niet elke auto in het veld is even bekend of succesvol. Neem bijvoorbeeld de Heron-Alfa Romeo Formule 1 uit 1960 van onze landgenoot Eddy Perk. De auto werd in het toenmalige Zuid-Afrikaanse Formule 1-kampioenschap (!) bestuurd door de Zuid-Afrikaan met Nederlandse voorouders Ernie Pieterse.
Zo heeft elke auto zijn eigen verhaal. Iedereen met een paddockkaart kan de auto’s van dichtbij bewonderen en de geschiedenis van de bolides achterhalen.

Toegang vanaf 15 euro

Een dagkaart voor het duinterrein kost in de voorverkoop slechts 15 euro (25 euro voor drie dagen). Het prijskaartje van een paddockkaart, inclusief toegang tot de hoofdtribune en het duinterrein, bedraagt in de voorverkoop 25 euro (dagkaart) en 45 euro (drie dagen). Kinderen van 5 tot 12 jaar krijgen 50% korting, de jongste kinderen hebben gratis toegang.