Historic Grand Prix Zandvoort 2015 al immens populair bij nationale historische raceklassen

Historic Grand Prix Zandvoort 2015 al immens populair bij nationale historische raceklassen

De Historic Grand Prix Zandvoort vindt dit jaar plaats op 28, 29 en 30 augustus. Met nog bijna een half jaar te gaan, zijn de races van het NK HTGT en het NK GTTC nu al volgeboekt. De Nederlandse klassen voor toerwagens & GT’s komen elk met een startveld van naar verwachting 57 auto’s in actie.

NK HTGT
Het NK Historische Toerwagens & GT’s (NK HTGT) is al vanaf de eerste Historic Grand Prix Zandvoort van de partij. De eerste drie edities kwam de klasse telkens met het grootste startveld naar Circuit Park Zandvoort. Die traditie wordt voortgezet. Bezoekers van de Historic Grand Prix Zandvoort mogen ook dit jaar op een even groot als afwisselend deelnemersveld rekenen. “Het lijkt erop dat we dit jaar met 57 auto’s van start mogen gaan”, aldus de secretaris van de klasse Egbert Kolvoort. “Desondanks hebben we nu al een wachtlijst.”

Prachtig startveld
Het NK HTGT staat open voor toerwagens en GT’s met een bouwjaar van 1947 tot en met 1965. Het veld wordt dit jaar uitgebreid met een Jaguar E-Type Low Drag, een auto die incidenteel al enkele keren in het kampioenschap in actie kwam. De raceklasse verwacht dit jaar bovendien een Ferrari aan de start, welk type het betreft is nog een verrassing. Het NK HTGT bestaat verder als vanouds uit auto’s van het kaliber Porsche 911, Lotus Elan en Elite, Ford Falcon Sprint, GT40 en Mustang, Mini Cooper en Fiat Abarth.

Armand Adriaans, regerend kampioen met zijn Shelby Mustang, tracht dit jaar zijn titel te prolongeren met een Ford Mustang Notchback.

NK GT & TC
Het Dantuma NK GT & TC, voor toerwagens en GT’s uit de jaren 1966 tot en met 1981, heeft ook al een reservelijst moeten opstellen. “We hebben 57 aanmeldingen voor de Historic Grand Prix Zandvoort, met daarnaast nog vijf rijders op de reservebank”, liet Paul Engel namens de klasse weten. “De reacties zijn erg enthousiast. We hebben zelfs inschrijvingen ontvangen van deelnemers die nu nog geen auto hebben, maar wel lieten weten dat ze het evenement absoluut niet willen missen.”

Vorig jaar maakte het NK GTTC zijn debuut tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort. Dat was al meteen een succes, met 45 deelnemers en spectaculaire races.

Vol deelnemersveld
Het startveld onderscheidt zich door een grote diversiteit, met bovendien een aantal auto’s die je zelden of nooit op een circuit ziet. Denk bijvoorbeeld aan de Studebaker Commander van Geert Boels en de eveneens allesbehalve alledaagse Warwick GT 350 van Niels Bollen. Op de voorlopige deelnemerslijst vinden we onder meer ook een Ford GT40, een Mazda RX3, een De Tomaso Pantera en een tweetal Datsuns 240Z. Het is inmiddels traditie dat de Porsche Carrera RS, Ford Escort RS 1600 / 2000 en Mini Cooper goed zijn vertegenwoordigd in het kampioenschap.

Het NK GTTC is allesbehalve een Nederlands onderonsje. De serie verwacht onder meer een dozijn Belgen, een half dozijn Denen en enkele Oostenrijkse rijders aan de start.

De beide klassen komen, met een kleiner startveld, op 2 en 3 mei ook in actie tijdens de Historische Zandvoort Trofee op Circuit Park Zandvoort.