Formule 1-races Historic Grand Prix Zandvoort eren Zandvoortse Grand Prix-geschiedenis

Formule 1-races Historic Grand Prix Zandvoort eren Zandvoortse Grand Prix-geschiedenis

Het hoofdprogramma van de Historic Grand Prix Zandvoort (1 – 3 september) bestaat traditiegetrouw uit de dubbele race van Formule 1-auto’s uit de periode 1966-1985. De organisatie verwacht circa 22 auto’s. Met de races van het FIA Masters Historic Formula One Championship wordt teruggeblikt op het Grand Prix-verleden van Circuit Zandvoort, dat zich uitstrekt van 1952 tot en met 1985.

Op 4 juni 1967 veranderde de Formule 1-wereld. Jim Clark won tijdens de debuutrace van zijn Lotus 49, aangedreven door de eveneens gloednieuwe Ford Cosworth krachtbron, de Grand Prix van Nederland. De Ford Cosworth drieliter V8 was vervolgens jarenlang de krachtbron van het overgrote deel van het Formule 1-veld. De legendarische motor droeg tot en met 1982 bij aan twaalf wereldtitels voor rijders en tien constructeurskampioenschappen.
50 jaar na de historische zege van Jim Clark in de Zandvoortse duinen, keert Clarks winnende Lotus 49 terug op Circuit Zandvoort. Chris MacAllister gaat van start in de races van het FIA Masters Historic Formula One Championship. Net als Jim Clark een halve eeuw geleden heeft hij startnummer 5.

Bijzondere auto’s, bijzondere verhalen

Elke auto rijdt in zijn oorspronkelijke (sponsor)kleuren, dat maakt ze extra herkenbaar voor de fans. Alle auto’s hebben één gezamenlijke eigenschap: een Ford Cosworth DFV-motor in de achtersteven. Elke Formule 1-bolide in het veld heeft tegelijkertijd zijn eigen, bijzondere geschiedenis.
De Tyrrell 001 uit 1970 van John Delane werd destijds bestuurd door Jackie Stewart, die tijdens zijn carrière drie keer wereldkampioen werd én drie keer de Grand Prix van Nederland won. De ex-Piers Courage De Tomaso 505/38 uit 1970 van Paul Grant kwam destijds niet verder dan de achterhoede. De auto werd ingezet door Frank Williams, die later uitgroeide tot een zeer succesvolle teameigenaar. Kijk bijvoorbeeld maar naar de Williams FW07B uit 1980 van Michael Lyons en Mark Hazell en de ex-Keke Rosberg Williams FW08 uit 1982 van Tommy Dreelan. In 1980 won Williams zes Grand Prix’ en de constructeurstitel, in 1982 werd Keke Rosberg wereldkampioen.
De snelle Simon Fish is een bekende verschijning tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort met zijn ex-Jan Lammers Ensign N180 uit 1980.

Twee kampioenschappen

Het FIA Masters Historic Formula One Championship is onderverdeeld in twee kampioenschappen: Pre-1978 en Post-1978. Bij de oudere auto’s zijn klassementsaanvoerder Max Smith-Hilliard (Fittipaldi F5A uit 1978) en tweede man Gregory Thornton (Lotus 77 uit 1976) de favorieten voor de zeges. Bij de nieuwere auto’s is Michael Lyons ‘the man to beat’. Houd onder meer ook de zeer ervaren en snelle Martin Stretton (Tyrrell 012 uit 1983) in de gaten!

Bekijk de Formule 1’s in de paddock!

Bezoekers met een paddockkaart kunnen de Formule 1-bolides van dichtbij bekijken en fotograferen. In de voorverkoop kost een paddockkaart, die ook toegang biedt tot de hoofdtribune en het duinterrein, 25 euro (dagkaart) en 45 euro (drie dagen). Een dagkaart voor het duinterrein kost in de voorverkoop slechts 15 euro (25 euro voor drie dagen). Kinderen van 5 tot 12 jaar krijgen 50% korting, de jongste kinderen hebben gratis toegang.