De fascinatie van autosportgeschiedenis centraal tijdens vijfde editie Historic Grand Prix Zandvoort

De fascinatie van autosportgeschiedenis centraal tijdens vijfde editie Historic Grand Prix Zandvoort

Oudere bezoekers voor wie de aanblik van raceauto’s uit vroeger tijden heel wat herinneringen opriepen. Ouders en grootouders die aan hun kinderen en kleinkinderen lieten zien wat er zo mooi is aan de autosport van vroeger. Jongeren die eindelijk eens in het echt ontdekten wat ze wellicht alleen van foto’s of internetfilmpjes kenden. De vijfde editie van de Historic Grand Prix Zandvoort liet de autosporthistorie op ongekende wijze herleven. Spectaculaire races, indrukwekkende demonstraties, handtekeningsessies, verkoopstands met interessante automobilia: het weekeinde bood van alles wat voor jong en oud. Tienduizenden bezoekers waren gedurende drie dagen op Circuit Park Zandvoort aanwezig. Allemaal waren ze op het circuit in de duinen gefascineerd door de autosportgeschiedenis, waarmee ook de vijfde editie van de Historic Grand Prix als een succesvol evenement in de annalen kan worden bijgeschreven.

Van de vrije trainingen en kwalificaties op vrijdag tot aan de races op zaterdag en zondag: het programma tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort bood met twaalf verschillende klassen en in totaal 19 races en tien demonstraties volop variatie. De Masters-organisatie was vertegenwoordigd met vier verschillende klassen: het FIA Masters Historic Formula One Championship, het FIA Masters Historic Sports Car Championship, de Masters Pre-’66 Touring Cars en de Gentlemen Drivers. Daarnaast kwamen de FIA Lurani Trophy, het Historic Formula Two Championship, de Historic F3 1000 cc European Trophy en het 500 Owners Association MSA Circuit Racing Championship op Circuit Park Zandvoort in actie. Nieuw tijdens de Historic Grand Prix van dit jaar waren de Pre War Sports Cars. BMW, dat tijdens het evenement groot uitpakte in het kader van het honderdjarig bestaan van het merk, was met een eigen race vertegenwoordigd, de BMW Centenary Trophy BMW 2002 meets BMW 3.0 CSL. Ook waren er wedstrijden in het kader van de Nederlandse kampioenschappen HTGT en GTTC.

Voor oud-Formule 1-coureur David Brabham was het bezoek aan Zandvoort een emotioneel moment, zo vertelde hij op de zondag: “Vandaag is het op de dag af precies 50 jaar geleden dat mijn vader geschiedenis schreef door in een door hemzelf geconstrueerde auto de Formule 1-wereldtitel te winnen. Niemand deed dat voor hem en sindsdien is daar ook niemand anders meer in geslaagd. Het is heel bijzonder om dit weekeinde op Zandvoort te zijn om dit te vieren. Jack racete heel graag in de duinen en won in 1966 de Grote Prijs van Nederland op weg naar de wereldtitel.” Een Brabham BT24 uit 1967 stond dit weekeinde op Zandvoort aan de start. Ook een ex-Ayrton Senna-Toleman en een ex-Graham Hill-Embassy Shadow DN1 behoorden tot de bijzondere attracties van dit weekeinde.

Naast de race met BMW 3.0 CSL’s en de 2002’s had BMW ook twee spraakmakende studiemodellen meegenomen naar Zandvoort: de BMW 2002 Hommage Turbomeister en de BMW 3.0 CSL Hommage. Beide auto’s, die de brug slaan tussen het hedendaagse BMW-design en de legendarische modellen van weleer, zijn ontworpen door de Nederlander Adrian van Hooydonk, die zelf ook tijdens het weekeinde op de baan in actie kwam. Uit de rijke racehistorie van BMW waren ook oud-coureurs Harald Grohs en Prinz Leopold von Bayern aanwezig. Beide genoten niet alleen van de activiteiten op het circuit, maar ook van de inmiddels traditionele parade met raceauto’s van het circuit naar het centrum van Zandvoort op zaterdagavond. “Fantastisch dat dit hier kan”, vond Harald Grohs. “Ik reed al in 1973 mijn eerste race op Zandvoort en heb er warme herinneringen aan.”

Ook Porsche zorgde voor spektakel tijdens demonstraties met de legendarische 917 Kurzheck, de 917/20 CanAm-auto, de 962 en de 911 GT1. De Nederlandse Le Mans-winnaars Gijs van Lennep en Jan Lammers alsmede ontwerper Harm Lagaay behoorden tot de rijders die met deze auto’s in actie kwamen. Voor Jan Lammers kreeg het weekeinde nog een speciaal tintje, want na afloop van de parade op zaterdagavond kreeg hij door de Zandvoortse burgemeester Niek Meijer de waarderingsspeld van de Gemeente Zandvoort opgespeld. Afgezien van enkele kortstondige regenbuien op de zondag werkte ook het weer mee, zodat ook de vijfde editie van de Historic Grand Prix Zandvoort als rondom geslaagd mag worden beschouwd.