BMW laat unieke ‘Zandvoortse’ museumstukken herleven tijdens Historic Grand Prix Zandvoort

BMW laat unieke ‘Zandvoortse’ museumstukken herleven tijdens Historic Grand Prix Zandvoort

BMW en Circuit Zandvoort vormen al decennialang een hechte eenheid. Het sportieve merk pakte tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort uit met een bijzondere collectie raceauto’s die onderdeel vormen van de mooie geschiedenis van BMW én Circuit Zandvoort. De meeste aandacht ging uit naar de Brabham-BMW BT52 Formule 1-bolide, het model waarmee Nelson Piquet in 1983 wereldkampioen werd en op het circuit van Zandvoort de poleposition veiligstelde.

Jan Lammers liep drie dagen lang rond met een grijns van oor tot oor. De voormalige Formule 1-coureur bestuurde met veel plezier de legendarische Brabham-BMW Formule 1-auto. “Dit is een droom die uitkomt”, vertelde hij. “Ik had hier vroeger, toen ik in de Formule 1 actief was, dolgraag mee geracet. Ik ben heel blij en dankbaar dat ik nu, tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort, met deze auto mag rijden.”

‘Ongelofelijk beest’

De Brabham-BMW BT52 wordt aangedreven door een BMW turbokrachtbron met een inhoud van slechts anderhalve liter, die desondanks een vermogen tot wel 1.400 pk kon leveren. Voor de demo met de onvervangbare auto was de turbodruk uiteraard iets teruggeschroefd. “Ik rijd nu misschien met duizend pk”, schatte Lammers. “De auto is een ongelofelijk beest. Het is heerlijk, zoveel vermogen. Dit is de krachtigste raceauto waarmee ik ooit heb gereden.”

Lammers gaf de Formule 1-bolide flink de sporen, tot plezier van de tienduizenden toeschouwers.

BMW Motorsport Paddock

De BMW Motorsport Paddock in het rennerskwartier trok veel belangstelling. In dit tijdelijke museum konden de toeschouwers de auto’s van dichtbij bekijken die tijdens de demo’s in actie kwamen. Denk aan een BMW M1 Procar, de legendarische merkencup die in 1979 en 1980 in het voorprogramma van de Grand Prix van Nederland reed. Denk aan de BMW 3.0 CSL, waarmee Toine Hezemans en Dieter Quester onder meer op het circuit van Zandvoort successen boekten.

Stéphane Kox werd door BMW gevraagd om een zeldzame BMW 328 Roadster te besturen. Met dit model boekte Piet Nortier in 1939 successen tijdens de ‘Prijs van Zandvoort’, het eerste autosportevenement in Zandvoort op een stratencircuit door de badplaats. “Geweldig dat ik met deze bijzondere auto mag rijden!”, genoot de snelle jongedame.